SoleCRISSiirtymälinkkiEtusivuSiirtymälinkkiKäyttöohjeSiirtymälinkkiRekisteriselosteSiirtymälinkkiKirjautuminenHAKA-kirjautuminen

Tieteelliset esitykset
      
Tämä on asiantuntijatehtävän katselusivu. Tällä sivulla voit katsella asiantuntijatehtävän perustietoja. Jos haluat päästä muokkaamaan asiantuntijatehtävän tietoja siirry asiantuntijatehtävän muokkaussivulle alalaidassa olevalla toiminnolla.


Kallionsivu Mikko - Suru, menetys ja kuolema Hans Holbein nuoremman tuotannossa - Surukonferenssi 2015: Kuoleman ja surun kohtaaminen työssä - 17.04.2015


Laji Tieteelliset esitykset
Esityksen tyyppi Muu esitelmä
Tekijät Kallionsivu Mikko 
Yliopiston ensimmäinen tekijä
Ensimmäisen tekijän yksikkö Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö
Esityksen / posterin nimi Suru, menetys ja kuolema Hans Holbein nuoremman tuotannossa 
Esityksen ajankohta 17.04.2015 
Konferenssin /tilaisuuden nimi Surukonferenssi 2015: Kuoleman ja surun kohtaaminen työssä 
Maa Suomi
Kaupunki Tampere 
Konferenssin/tilaisuuden kansainvälisyys Ei
Lisätiedot ABSTRAKTI: Esittelen saksalaisen renessanssitaitelija Hans Holbein nuoremman (1497/8–1543) tuotantoa. Tarkastelen erityisesti sitä, kuinka Holbein käsittelee suremisen ja kuoleman kohtaamisen vaikeita teemoja. Myös elämän merkityksettömyyden tunteen, kaiken kattavan melankolia käsittely maalaustaiteen keinoin on keskeisellä sijalla. Hans Holbein nuorempaa voidaan pitää oman aikansa johtavana kuvataiteilijana. Myös surun, menetyksen ja kuoleman kuvaajana hän on vertaansa vailla. Kuten usein todettua, elämän mielekkyyden katoamista, olemassaoloa toivottomuuden tunteen läpäisemänä eristäytymisenä, voidaan pitää yhtenä Holbeinin tuotannon keskeisenä teemana. Esitelmässäni tarkastelen niitä tekijöitä, jotka tekevät Holbeinin tuotannosta erittäin onnistuneen menetyksen tunteen kuvaajan. Holbeinin tuotannon auki viiltämä eksistentiaalinen haava on niin syvä, että sen pohjalle näkee vain vaivoin. Taiteilija ei vastaa – hän kysyy töillään. Miten löytää merkitys elämään ja taiteeseen kaiken kattavan menetyksen tunteen keskellä? Miten tulla toimeen maailmassa, jossa tunnetason kiinnekohtia on vain vähän tai ei lainkaan? Ja voivatko lamauttava melankolia ja masennus toimia – paradoksaalisesti – myös taiteellisen inspiraation lähteinä? Tarkastelen Hans Holbein nuoremman tuotannon omalaatuisia erityispiirteitä sekä yleisesti taitelijan oman ajan uskonnollisessa, poliittisessa ja kulttuurisessa kontekstissa, että erityisesti kuoleman ja kärsimyksen kuvaamisen taiteellisia perinteitä vasten. Samalla luon katsauksen taiteilijan värikkääseen henkilöhistoriaan, joka johtaa hänet merkittävistä katolisista piireistä protestanttiseksi käännynnäiseksi, aikansa johtavan humanistin Erasmus Rotterdamilaisen väliaikaiseksi ystäväksi ja lopulta verisen uskonpuhdistuksen toteuttaneen Henrik kahdeksannen hoviin. Taiteensa tavoin myös Holbein itse, historiallisena hahmona, on oudon sitoutumaton ja etäinen. Oliko Holbein taipuvainen masennukseen? Tarkastelen esitelmässäni myös sitä, onko taiteentutkimuksen kautta ylipäätään mahdollista tulkita menneisyyden henkilöiden persoonallisuutta ja mielenterveyttä eksymättä ylitulkinnan puolelle.
Internet-osoitteet http://surut.fi/
Suora linkki lukusivulle Suora linkki